Menu luk

Udviklernes arbejde ændrer sig hos Nordea: Disse kompetencer bliver afgørende

Ny brug af AI og data vil udvikle arbejdet for tusindvis af ansatte hos Nordea. Det fortæller Malthe Falck, leder for Nordea One Digital. "Vi er i en situation, hvor både vi og vores konkurrenter har fået en unik mulighed," siger han.

18. jun. 2025
5 min

Nye måder at bruge data på og generative AI-værktøjer flytter grænserne for, hvad en bank som Nordea er, og hvordan de ansatte skal arbejde.

Banken arbejder allerede nu med at udnytte AI til for eksempel at effektivisere kodningen og understøtte medarbejderne i dialogen med kunderne. Men udviklingen og konkurrencen accelererer.

Den handler ikke længere kun om at tilbyde de bedste digitale selvbetjeningsløsninger - men om at åbne en helt ny side i strategihåndbogen. Det vil udvikle arbejdet for Nordeas tusindvis af ansatte. 

Det fortæller Malthe Falck, der er leder for Nordea One Digital med mere end 700 ansatte på tværs af Norden og Indien.

"Alt det, der sker omkring AI, giver os nogle af de nye værktøjer, vi har manglet til for alvor at blive mere proaktive og interaktive i kundeoplevelsen," siger han, inden han fortsætter:

"Vi er i en situation, hvor både vi og vores konkurrenter har fået en unik mulighed til at skabe endnu bedre digitale oplevelser for kunderne."

Fokus på særlige kompetencer

Malthe Falck står i spidsen for Nordeas digitale afdeling, der går under navnet Nordea One Digital. Den samler bankens digitale kompetencer på tværs af Norden og skal drive Nordeas ambitioner fremad — både internt i organisationen og ud mod kunderne. 

Mere end 97 % af alle interaktioner mellem Nordea og kunderne foregår nu digitalt, men målet er, at øget brug af data og AI kan lede til en hyperpersonalisering og digitale løsninger, som i højere grad kan skræddersys til den enkelte kundes behov, baseret på den enkelte kundes adfærd og livssituation. 

De strategiske ambitioner er ikke nye, men er med AI-udviklingen pludselig blevet langt mere realistisk, mener Malthe Falck.

Og det vil betyde et fokus på andre typer kompetencer i Nordea.

”Vi har behov for, at vi sammen bliver dygtigere til at håndtere data, hvis vi skal være dygtige til at gribe de nye muligheder. Vi skal være i verdensklasse med vores data – AI’en processere det jo bare og giver et svar.”

En bedre udnyttelse af data vil bl.a. kunne åbne for en helt ny type digital rådgivning, som kan tilpasses den enkelte kundes situation i realtid, fortæller Malthe Falck videre.

"Det skal være endnu mere intuitivt, interaktivt og sjovt at styre sin daglige økonomi. Vi skal i højere grad kunne forudse kundernes behov og hjælpe dem, inden de selv efterspørger det," forklarer han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Malthe Falck, leder for Nordea One Digital
”Vi ser helt sikkert en øget produktivitet i softwareudvikling. Men det varierer – jo mere erfaren softwareudvikler, du er, jo mere er det en hjælp." Malthe Falck, leder for Nordea One Digital. Foto: Alexander Haslund.

Softwareudvikling går hurtigere

De 700 ansatte i Nordeas digitale afdeling består af bl.a. softwareudviklere, UX-designere, forretningsfolk og AI- og data-specialister, der har ansvaret for de digitale kanaler både over for kunderne og medarbejderne.

I afdelingen har mange af de ansatte allerede stiftet bekendtskab med de nye AI-kolleger, som ifølge Malthe Falck gør en forskel: øget produktivitet i softwareudvikling, forbedret effektivitet i dokumenthåndtering og møder, optimeret indholdsproduktion, samt effektiviseret kundeservice og forbedret risikostyring.

Det er især softwareudvikling, som allerede nu viser ret markante gevinster.

”Vi ser helt sikkert en øget produktivitet i softwareudvikling. Men det varierer – jo mere erfaren softwareudvikler, du er, jo mere er det en hjælp,” siger han og fortsætter:

”Det er også vigtigt at huske, at selve kodearbejdet kun er en lille del af at udvikle software. Du skal også finde idéen, designet, og have styr på forretningskrav, kvalitet og compliance.” 

Det er samtidig ambitionen, at Nordeas kunderådgivere skal have endnu mere avancerede værktøjer baseret på GenAI, som skal give dem mere tid til den enkelte kunde.

Det vil give nye udfordringer til de mange ansatte i Nordea.

”Vi skal indstille os på, at vi skal arbejde på en anden måde, og at der er nye typer kompetencer, som vinder frem.”

”Vi skal lære at arbejde med den nye teknologi. Vi skal udnytte den hver dag til at blive bedre til at forstå kunden og give en god og personlig rådgivning.”

”Jeg tror, at vi kommer til at være nogenlunde det samme antal ansatte om et par år. Det vil kunne ændre på sammensætningen af kompetencer, men heldigvis kan AI ikke bare erstatte os mennesker.”
- Malthe Falck, leder for Nordea One Digital

Mennesket i centrum

Hos Finansforbundet i Nordea kvitterer bestyrelsesmedlem Jeppe Lermark Pieszak for de ambitiøse udmeldinger fra Malthe Falck. 

"Der er mange spændende perspektiver i brugen af AI, og udviklingen går stærkt. Det er derfor glædeligt, at Nordea nu mere målrettet vil prioritere, hvordan de digitale muligheder kan hjælpe med at give bedre oplevelser for kunderne."

Samtidig understreger han, at inddragelsen og brugen af medarbejdere er forudsætning for den gode kundeservice.

"AI kan og skal ikke erstatte Nordeas medarbejdere, men kun supplere. Det er vigtigt at have mennesket i centrum og ikke lade teknikken være styrende," siger han og fortsætter: 

"Og så er det vigtigt at huske på, at medarbejderne skal uddannes løbende, så de er klædt på til at bruge de nye digitale værktøjer - til glæde for Nordea og kunderne."

Nordea har både etableret formelle retningslinjer og træningsprogrammer for medarbejdernes brug af GenAI.

Og når løsninger bliver rullet ud, er der obligatorisk træning i etisk og ansvarlig AI samt specifik træning i brugen af den aktuelle løsning.

Det fremgår af et svar fra Nordea i en rundspørge, som Nyhedsbrevet Finans har foretaget. 

Læs mere: Få overblikket: Så hurtigt har chatbots spredt sig i finans 

Jeppe Lermark Pieszak, bestyrelsesmedlem i Finansforbundet i Nordea.

Sådan vil Nordea omsætte effektiviseringer

Malthe Falck forudser, at det kommer til at ændre på fordelingen af kompetencer i Nordeas arbejdsstyrke de kommende år. Hvis det fx bliver hurtigere og nemmere at skrive kode, vil der naturligt være færre ansatte til det, forklarer han.

”Men det øger behovet for erfarne udviklere, der forstår, hvordan god software ser ud, og hvordan kundernes behov bedst omsættes til digitale løsninger. Vi vil sandsynligvis også se, at der bliver behov for endnu flere ansatte, der arbejder med forretningsudvikling og innovation.”

Et spørgsmål, der trænger sig på i snakken om AI-automatiseringen, er, om det vil lede til markant færre ansatte i bankerne. Det ser Malthe Falck ikke nødvendigvis er scenariet. 

”Jeg tror, at vi kommer til at være nogenlunde det samme antal ansatte om et par år. Det vil kunne ændre på sammensætningen af kompetencer, men heldigvis kan AI ikke bare erstatte os mennesker.”

Et andet spørgsmål er, hvordan effektiviseringerne vil blive omsat i en bank som Nordea.

Det vil først og fremmest komme kunderne til gode, prioriterer Malthe Falck.

”Hvis vi bare bruger den øget effektivitet til at skære omkostninger, kan vi ikke følge med de andre. Det giver mening at omsætte det til mere værdi for kunden på forskellige områder.”

”Men nogle job vil ændre karakter. Fx så skal vi træne AI og eller forstå, hvordan vi kan bruge data.”  

Seneste nyt