Menu luk

Svindler udgav sig for at være Carsten Egeriis

En svindler udgav sig for at være Carsten Egeriis i et opkald til en medarbejder. Danske Bank-direktøren opfordrer til opmærksomhed.

7. jul. 2025
1 min

En medarbejder i Danske Bank i Finland fik for nyligt et opkald fra bankens adm. direktør Carsten Egeriis.

Eller i virkeligheden var det en svindler, der udgav sig for at være direktøren. Det skriver Carsten Egeriis selv i et opslag på LinkedIn.

Her forklarer han også, at svindlen ikke førte til noget, fordi kollegaen blev mistænksom.

”Min kollega lod sig ikke narre, og forsøget – hvad end det gik ud på – førte ikke til noget, hvilket bekræfter mig i, at vi generelt har et højt beredskab og en sund skepsis i hele Danske Bank. Men uanset hvad vi måtte mene om dem, så er svindlere ikke dovne, og personen, der forsøgte at udgive sig for mig, gik sandsynligvis hurtigt videre for at prøve at snyde en anden et andet sted,” skriver Carsten Egeriis blandt andet på LinkedIn.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"I takt med at teknologien udvikler sig, gør svindlernes opfindsomhed det også – og selvom bankerne investerer massivt i at forebygge svindel, er det stærkeste forsvar stadig en generel opmærksomhed."
- Carsten Egeriis, adm. direktør Danske Bank

Et stærkt svindelforsvar

En opgørelse fra Finans Danmark viser, at der i 2024 var 6.919 sager, hvor ofre blev lokket til at overføre penge til kriminelle. Det er et fald fra året før, hvor en tilsvarende opgørelse lød på 9.127.

I alt havnede 82 millioner kroner på den måde i de kriminelles lommer sidste år. Det er et fald fra de 105 millioner. de kriminelle fik fat i året før. 

Men selvom udviklingen går den rigtige vej, er fupopkaldet til Finland en vigtig påmindelse om, at svindel skal tages alvorligt, siger Carsten Egeriis til Børsen.

Og på LinkedIn opfordrer han til opmærksomhed.

”I takt med at teknologien udvikler sig, gør svindlernes opfindsomhed det også, og selvom bankerne investerer massivt i at forebygge svindel, er det stærkeste forsvar stadig en generel opmærksomhed blandt både forbrugere og virksomheder,” skriver han.

Seneste nyt