Vores strategi
Få indblik i Finansforbundet i Danske Banks strategi for den kommende periode.
Finansforbundet i Danske Banks kerneopgave er at skabe et fundament, som muliggør, at alle medlemmer af Finansforbundet i Danske Bank lykkes i deres arbejdsliv.
Finansforbundet i Danske Banks strategi fra 2025 og fremadrettet er kredsbestyrelsens vurdering af, hvad der er særligt vigtigt at arbejde med i disse år for bedst muligt at varetage medlemmernes interesser. Strategien er samtidig kredsbestyrelsens vurdering af, hvordan arbejdet skal gennemføres.
Se visuelt design af strategien (pdf)
Læs uddybning af strategien
Kompetenceudvikling
Medlemmernes kompetenceudvikling er et kerneområde for FiDB. Udviklingen går hurtigt, og det er nødvendigt for vores medlemmer hele tiden at skaffe sig nye kompetencer for at blive ved med at være attraktive i Danske Bank og på arbejdsmarkedet generelt.
Tilrettelæggelsen af kompetenceudvikling og kendskabet til hvilke kompetencer, der er behov for, er forskelligt – for de enkelte medlemmer og for koncernens business units. Vores indsats skal forholde sig til dette.
Mange medlemmer, både medarbejdere og ledere, oplever, at det kan være svært at finde den rigtig retning de skal udvikle sig i og at finde tiden til det i en travl hverdag, men det er nødvendigt hvis ikke udviklingen skal løbe fra dem.
Derfor arbejder vi for:
- at medlemmerne ved hvilke kompetencer, der er behov for fremover og hvordan de tilegner sig disse kompetencer
- at medlemmerne både får og tager sig tid til og mulighed for at uddanne sig til fortsat at være relevante på arbejdsmarkedet
- at medlemmerne kan finde relevante muligheder for kompetenceudvikling, blandt andet indenfor digitalisering og AI.
Trivsel
Finansforbundets trivselsundersøgelse viser, at der stadig er alt for mange af vores medlemmer, som oplever symptomer på helbredstruende stress, hvilket matcher hvad vi hører via vores relationer til TR.
At være presset i en kortere periode kan være ok, hvis der er mulighed for restitution – men hvis det står på over længere tid, kan det være meget problematisk og skadeligt for den enkelte, for afdelingen og for Danske Bank. Dette kræver, at koncernen er langt bedre til at forebygge og ikke mindst skabe de bedste rammer og muligheder for dem, der kommer tilbage til arbejdet efter en sygemelding.
Medarbejdere i Danske Bank oplever højt arbejdspres og konstante forandringer samt en samfundsudvikling med stigende stress. Det stiller store krav til, at vi finder måder at arbejde sammen på, som minimerer risikoen for stress, og at vi kan tale åbent om mistrivsel og stress og dermed opdage og forebygge langt bedre. Det kræver en kulturforandring og stiller store krav til lederes personlige evner som giver plads til medarbejderinddragelse og indflydelse både individuelt og på teamplan.
Derfor arbejder vi for:
- en kultur og adfærd, hos ledere så vel som medarbejdere, som fremmer mental sundhed.
- rummelighed, åbenhed og tryghed i forhold til håndtering af forskellige livssituationer
- forebyggelse af stress og respektfuld tilbagevenden efter stress
Relevans for alle målgrupper
Vi er afhængige af en høj organisationsgrad for at kunne varetage medlemmernes interesser bedst muligt. En høj organisationsgrad er både et tegn på, at vi gør det godt samt at vores legitimitet overfor ledelsen er intakt. I dag er det desværre ikke alle medarbejdergrupper i Danske Bank, der finder Finansforbundet lige relevant og vores organisationsgrad er markant lavere blandt nogle medarbejdertyper og i nogle områder end blandt andre grupper og i andre områder.
Samtidig har vi også en erkendelse af, at ikke alle nuværende medlemmer oplever lige stor værdi ved medlemskabet eller føler sig inkluderet i det Finansforbundet står for. Det kræver kontinuerlig nysgerrighed at opbygge og opretholde kendskabet til de holdninger og behov som gør sig gældende i forskellige målgrupper og områder.
Derfor arbejder vi for:
- at kende bankens medarbejdere for at skabe og tilbyde målrettede indsatser
- at komme tættere på vores medlemmer, så vi har de rette tilbud til deres forskellige behov
- at øge vores relevans og synlighed overfor udvalgte målgrupper
- at øge organisationsprocenten og det naturlige i at være medlem af Finansforbundet
Fokus på en stærk og mangfoldig TR-organisation
TR er kernen, rygraden og DNA’et i Finansforbundet i Danske Bank og en ekstrem vigtig direkte ”værdiskaber” for medlemmer samt forbindelseslinje til potentielle medlemmer.
Medarbejderskaren i Danske Bank er mangfoldig. Vores organisation kan i endnu højere grad bringes til at afspejle denne mangfoldighed, da det vil forbedre vores evne til at træffe kvalificerede og relevante beslutninger.
Vi oplever, at mange af vores TR er under et stort pres i deres dagligdag, og derfor er det ekstra vigtigt, at det er smidigt for dem at agere og opkvalificere sig som TR.
Mange steder er der stærke relationer mellem TR-organisationen og ledelsen, men samtidig oplever vi, at samarbejdet er udfordret på forskellige fronter og på forskellige niveauer. Ledelsens adgang til medarbejderne har ændret sig, og fx virker det ikke som om ledelsen oplever samme værdi ved de formelle fora som SU’et i dag,som de gjorde tidligere og på nogle områder oplever TR og KB, at det er svært at opnå leder(e)s reelle inddragelse.
Derfor arbejder vi for:
- at fremme en kultur med opmærksomhed på forskellighed og inklusion, som fundament for beslutningstagning og varetagelse af medlemmernes interesser.
- at videreudvikle dialog og samarbejde mellem TR-organisationen, medlemmer, ledelse og HR for at fremme forståelse og værdiskabelse.
- at styrke tillidsvalgtes kompetencer gennem fleksibel og målrettet læring, der fungerer i en travl hverdag og med forskellige behov.